Rumah Warisan di Tepi Bukit
Amir duduk termenung di hadapan rumah usang yang diwarisi daripada datuknya. Rumah itu terletak di tepi bukit, dengan pohon-pohon besar yang menggoyangkan ranting seolah-olah mahu memberi amaran. Surat terakhir datuknya bermain di kepala: "Jangan sesekali masuk ke bilik berkunci di tingkat tiga." Namun, Amir tidak terlalu percaya dengan perkara mistik. Baginya, amaran itu hanyalah helah untuk menakut-nakutkan orang.
Pada malam pertama, rumah itu sunyi. Hanya bunyi cengkerik dan angin malam yang sesekali menampar tingkap. Namun, sekitar tengah malam, Amir terdengar sesuatu. Ketukan perlahan di atas siling, diikuti dengan suara berbisik. Sejuk rasa tengkuknya, tetapi dia mengingatkan dirinya: Ini mesti tikus atau burung. Namun, suara itu semakin kerap. Bisikan yang hampir tidak dapat difahami bertukar menjadi desisan. Di dalam mimpinya, datuknya muncul dengan wajah muram. "Amir, jangan buka pintu itu. Kau akan menyesal."
Esoknya, Amir memeriksa seluruh rumah, tetapi tidak menemui apa-apa yang mencurigakan. Tetapi malam berikutnya lebih menyeramkan. Bukan sahaja suara berbisik, tetapi pintu biliknya diketuk berkali-kali. Amir akhirnya mengambil keputusan: dia akan membuka pintu tingkat tiga itu, walau apa pun yang berlaku. Lagipun, dia tak boleh terus dihantui oleh bunyi-bunyian itu.
Pada malam ketiga, dengan lilin di tangan dan kunci di genggaman, Amir naik ke tingkat tiga. Degup jantungnya semakin kuat. Dia berdiri di hadapan pintu yang terkunci. Setelah menarik nafas panjang, dia memasukkan kunci ke dalam lubang. Bunyi klik bergema di sepanjang koridor gelap itu.
Pintu terbuka perlahan. Di dalam bilik, hanya ada sebuah patung kayu. Ia berdiri tegak di tengah-tengah bilik dengan mata yang seolah-olah hidup, menatap tepat ke arah Amir. Patung itu menyerupai manusia—lengkap dengan pakaian lama dan senyuman kecil yang menyeramkan. Amir mundur selangkah. Tapi sebelum dia sempat keluar, pintu bilik tertutup dengan sendiri. Angin kencang tiba-tiba bertiup di dalam bilik, dan suara berbisik kedengaran lagi: "Kau telah melanggar sumpah lama. Kau akan terperangkap di sini selamanya."
Patung itu mula bergerak. Tangan kayunya yang merekah terangkat perlahan-lahan. Amir kaku, tidak mampu bergerak. Tiba-tiba, lagu "Balik Kampung" berkumandang dengan kuat dari dalam patung tersebut. Amir tergamam. Patung yang tadi kelihatan menyeramkan mula menggerakkan pinggulnya, menari mengikut irama lagu. Mata Amir membulat. "Apa benda ni?!"
Lampu bilik bertukar menjadi warna-warni seperti disko. Patung itu terus menari dengan gaya yang semakin mengarut. Amir hampir pengsan apabila almari di sudut bilik terbuka, dan seorang lelaki tua muncul—datuknya, lengkap dengan pakaian badut dan rambut palsu berwarna jingga.
"Surprise!" jerit datuknya sambil ketawa terbahak-bahak.
Amir ternganga. "Datuk?! Bukankah datuk dah meninggal?"
"Eh, siapa kata? Aku sihat lagi," jawab datuknya sambil memeluk patung kayu itu. "Ini semua ujian untuk tengok sama ada kau cukup berani untuk menjaga rumah ini. Patung ni ciptaan aku sendiri. Kalau kau lulus, rumah ini milik kau. Tapi nampaknya kau hampir terkencing, kan?"
Amir tidak tahu sama ada mahu marah atau ketawa. "Datuk, apa semua ni? Kenapa ada lagu karaoke dan lampu disko?!"
"Oh, itu? Rumah ni sebenarnya dibina di atas kelab malam bawah tanah. Muzik tu bocor ke atas. Aku malas nak baiki, jadi aku jadikan ia sebahagian daripada permainan ni. Kreatif, kan?" kata datuknya sambil tersenyum bangga.
Amir memandang datuknya dengan muka tidak percaya. "Saya tak sangka keluarga saya ni ada genetik gila."
Comments