Pantun puasa

 Ayam hutan ditangkap lari Nak dipanah takut mati Hajatnya besar kata dicari Disusun indah agar dimengerti Cantiknya batik si ular sawa Membelit badan membawa padah Bersihkan hati sucikan jiwa Biar tenang nak beribadah Buluh ditebang dijadikan galah Jangan pula diambil serumpun Jika ada Ku tersilap dan salah Ku mohon belas harap diampun Ikan di sungai hendak dituba Habis mati timbul semua Ramadhan kutunggu akhirnya tiba Selamat berpuasa kepada semua Nota:  Sekiranya anda mengalami  sakit pinggang  disebabkan  slip disk ,  Evercare Physiotherapy  adalah tempat terbaik untuk mendapatkan rawatan.

Aurat

Aurat?


Apa tu aurat?


Adakah ianya sekadar pakai tudung, tutup rambut, pakai baju lengan panjang, pakai seluar panjang?
Tak tak, tu memang tutup aurat tapi tak sempurna ada cacatnya.
Bak kata orang "BUNGKUS aurat bukan TUTUP aurat."

Aurat perempuan,

Pertama,
Betul pakai tudung, tetapi tudung yg melepasi bahagian dada dan menutupi bahu. Supaya tak nampak tulang bahu tu. Dah ada syarat ni, cukup dah.

Kedua,
Baju. Ya baju yg berlengan panjang dan pastikan dia tak ikut lengan tu. Dan kalau lengan dah panjang, tak moh lah duk sengseng lengan tu. Dan pastikan juga baju tu labuh melepasi pungung.

Ketiga, 
Seluar atau kain. Ya , nak sopan pakai kain. Kain yg tidak jarang.
Tapi mana nak suka pakai seluar tu, boleh pakai tak salah pun. Tapi pastikan seluar tu longgar, jangan pakai yg duk ikut kaki tu.

Keempat,
Kaki. Ya ini paling ramai yg pandang rendah. Kaki juga aurat wahai hawaku sayang.
Kaki juga lah paling senang nak jaga, hanya perlu pakai stokin. Pakai stokin pula, jangan yg jarang mahupun nipis. Nipis tu boleh lah buat stokin tidur. Nak keluar pakai stokin tebal. Yg tak jarang sampai nampak kaki atau kulit kita.

Aku cuma nak tegur.
Kadang kita lalai dengan aurat yg sangat mudah nak jaga.
Mana yg ada terfikir nak cakap 'tak payah sibuk hal akulah.' 'Aku pandai jaga diri aku.' 'Kubur lain² kot. Kau sibuk kenapa?'

Usah lah kata begitu. Usahlahhh.
Sebab aku tak sibuklah, aku cuba sibukkan diri untuk tegur dan masuk syurga sama sama. Tak syok masuk sorang sorang weh.

Sebab kau cakap kau pandai jaga diri, lagilah aku risau.
Dan sebab kubur lain² lah aku tegur. Kalau kubur sama tak apa. Aku boleh cuba selamatkan.

Nasihat buat aku, kau, kita, dia, mereka, beliau, kalian, patik, hamba, semualah dan mana yg terbuka hati nak berhijrah.

Comments

Popular posts from this blog

Tafsir Mimpi Seorang Isteri.

Telur Suami.

kisah Isteri yg suka spot check suami..